MAKLUMAN

Koperasi Muamalat Bersatu Terengganu Berhad (KMBTB) akan ditukar kepada Koperasi Muamalat Bersatu Malaysia Berhad (KMBMB) setelah mempunyai perwakilan daripada setiap negeri.

PENTING

SILA HUBUNGI KAMI UNTUK MEMUDAHKAN SEBARANG URUSAN PENDAFTARAN DAN PELABURAN. RESIT RASMI AKAN DIKELUARKAN SERTA MERTA SELEPAS PEMBAYARAN DIBUAT.
UST WAN ZAKARIA - 013 9239754 (Pengerusi Koperasi)
MALIK - 019 2177647 (setiausaha koperasi)
ZUNAIDI - 019 9971005 (wakil dilantik)
YUSRA 019-
8806469 (wakil dilantik)



Thursday, November 25, 2010

KOPERASI : APA ANDA PERLU TAHU (SIRI 3)

APAKAH AKTIVITI-AKTIVITI YANG BOLEH DIJALANKAN OLEH KOPERASI ?

Pelbagai aktiviti boleh dijalankan oleh koperasi.Maklumat koperasi ialah untuk memajukan sosio-ekonomi anggota-anggotanya menurut prinsip-prinsip koperasi. Kini, koperasi-koperasi telah menceburi hampir keseluruhan bidang perniagaan seperti :-


  • kredit
  • pengguna
  • perumahan
  • pembangunan tanah
  • perindustrian
  • perbankan
  • insuran

APAKAH KELAYAKAN UNTUK MENJADI ANGGOTA KOPERASI?
Untuk layak menjadi anggota sesuatu koperasi, seorang mestilah:


  1. seorang warganegara Malaysia;
     
  2. telah mencapai umur lapan belas tahun atau, bagi koperasi sekolah telah mencapai umur dua belas tahun; dan
     
  3. bermastautin atau bekerja atau mempunyai tanah dalam kawasan operasi atau,dalam hal koperasi sekolah, menjadi penuntut berdaftar sekolah itu.


SIAPAKAH KUASA TERTINGGI DALAM KOPERASI?

Berdasarkan kepada konsep koperasi itu ditubuhkan, koperasi adalah milik anggota. Melalui mesyuarat agung yang diadakan setiap tahun, anggota-anggota melantik Lembaga Koperasi dan Jawatankuasa Audit Dalaman untuk mengawal perjalanan koperasi seperti yang telah diamanahkan.
 



SIAPAKAH YANG MENGURUSKAN KOPERASI?

Pengurusan koperasi dikendalikan oleh Lembaga yang dilantik oleh anggota-anggota koperasi pada mesyuarat agung. Lembaga ini melantik diantara mereka seorang Pengerusi, seorang Setiausaha dan seorang Bendahari atau Pengurus serta beberapa Jawatankuasa Kecil yang boleh membantu Lembaga dalam mengendalikan aktiviti koperasi.
Lembaga koperasi bertanggungjawab untuk melaksanakan dasar-dasar yang diputuskan oleh mesyuarat agung.
Lembaga mengadakan mesyuarat bulanan untuk membincangkan urusan perniagaan dan aktiviti koperasi seperti permohonan menjadi anggota, permohonan pinjaman, pelaburan, meluluskan penyata bulanan dan laporan Jawatankuasa Kecil.

No comments:

Post a Comment